۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۵۹۲۱۱۵
به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله نمر؛

شیخ شهیدپرچم‌دار روشنگری علیه احتکار دینی|نفیر کلام کوبنده‌تر از صفیر گلوله

شیخ شهیدپرچم‌دار روشنگری علیه احتکار دینی|نفیر کلام کوبنده‌تر از صفیر گلوله
آیت الله نمر نمونه بارز عدالت‌خواهی و مبارزی نستوه در مقابله با ظلم و بی‌عدالتی دستگاه طاغوتی رژیم آل‌سعود بود.

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: امروز سومین سالگرد شهادت آیت الله شیخ نمر باقر النمر است؛ فقیه مجاهدی که برای تحقق اسلام اصیل و دفاع از حقوق اقلیت شیعه عربستان در برابر زورگویی و استبداد رژیم آل‌سعود ایستادگی کرد و جان خود را در مسیر عزّت، کرامت و تعالی انسانی فدا کرد.

آیت الله شیخ باقر النمر در سال 1959 در شهر عوامیه واقع در شمال قطیف در یک خانواده متدیّن و مذهبی به دنیا آمد. آیت الله نمر دروس کلاسیک را در قطیف به پایان رساند و سپس در سال 1980 برای تحصیل علوم دینی به ایران آمد و در تهران رحل اقامت گزید.

آیت الله نمر با ورود به حوزه امام قائم(عج) تهران نزدیک به ده سال از محضر اساتید برجسته وقت در فقه و اصول خوشه چینی کرد و سپس برای تکمیل دروس خود راهی سوریه شد تا در آنجا علوم دینی را با جدیّت بیشتر ادامه دهد.

فقیه عدالت‌خواه و مبارزی خستگی‌ناپذیر
روحیه انقلابی و حقیقت‌خواه آیت الله نمر در تمامی عرصه‌ها و میادین برای همگان آشکار بود. وی نمونه بارز عدالت‌خواهی و مبارزی نستوه در مقابله با ظلم و بی‌عدالتی دستگاه طاغوتی رژیم آل‌خلیفه بود؛ رژیمی که سال‌ها سرزمین مکه و مدینه را به تصرّف و اشغال خود در آورده و با سلاح زور و تهدید با شهروندان و مخالفان برخورد می‌کند.

از ویژگی‌های برجسته این عالم فقیه، بصیرت و اشراف به موضوعات روز بود. آیت الله نمر با تکیه بر بینش عمیق و دقیق خود در مسائل منطقه‌ای و داخلی و با توکل به خدا و تسلیم کامل در برابر اراده و مشیّت پروردگار، پیش قراول مبارزه با رژیم سعودی شد و از این رو به نماد و الگوی مبارزه با تبعیض نژادی، قومیتی و مذهبی در میان جوانان و آزادی خواهان سعودی تبدیل شد.

این مبارز مجاهد در تمام طول عمر خود مردم منطقه به ویژه مردم مظلوم قطیف، احسا و بحرین را به بازپس‌گیری حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود از دست ظالمان و ایستادگی در برابر زور و تزویر مستکبران و نیز مبارزه با فساد دعوت می‌کرد.

نقد مبانی وهابیّت و تاکید بر بازسازی بقیع
تتبّع و قوت علمی آیت الله نمر سبب شد تا درون حکومت وهابی آل سعود به نقد مبانی و افکار وهابیّت پرداخته و جوانان را نسبت به حربه آل سعود در به راه انداختن جنگ‌های مذهبی در جهان اسلام هوشیار سازد. وی بارها مسؤولان سعودی را به بازسازی قبرستان و حرم مطهر ائمه بقیع فرا می‌خواند.

با آنکه حکمرانان سعودی تمام تلاش خود را برای تخریب چهره آیت الله نمر انجام دادند تا بتوانند با غبار آلود ساختن فضای مذهبی عربستان و راه اندازی جنگ شیعه ـ سنی بساط شیعیان را برچینند اما هوش و ذکاوت آیت الله نمر، ایراد سخنرانی‌های آتشین و افشای جرم و جنایت‌های آل سعود علیه شهروندان مانند بازداشت مخالفان و یا دادرسی‌های ناعادلانه قضایی سبب شد تا این نقشه‌ها نقش بر آب شود.

هرچند مسؤولان سعودی بارها آیت الله نمر را به زندان، حبس، تبعید، سلب تابعیت و مرگ تهدید کردند اما این رجزخوانی‌ها باعث نشد که وی لحظه‌ای در مبارزه علیه ظلم و بی‌عدالتی و نقض دائمی حقوق شهروندان شیعی عقب نشینی کند.

به شهادت تاریخ آیت الله باقر النمر مبارزی خستگی ناپذیر است که بیش از ده‌سال نه از راه قوه قهریّه که با سلاح زبان و روشنگری، قیام مسالمت آمیز را علیه جنایات آل‌سعود به راه انداخت. تبلیغ و سخنرانی‌های شیخ نمر در کنار اقامه نماز جماعت و افشاگری ظلم آل‌سعود، به بازداشت و حبس‌های طولانی مدت وی منجر می‌شد اما شیخ شهید هیچگاه از مسیر حق و حقیقت دست برنداشت.

فشار حکومتی و آغاز موج بازداشت‌ها
فقیه مجاهد آیت الله نمر در راه پایان دادن به احتکار دینی و سیاسی در عربستان، مبارزه با فساد اجتماعی و سیاسی، غارت و چپاول ثروت‌های ملی بارها بازداشت شد. وی در سال 2003م پس از اقامه نماز جمعه و افشای جنایات آل‌سعود بازداشت شد. در سال 2005م نیز به دستور دستگاه امنیتی سعودی مجبور به تعطیلی جشنواره «گام نخست برای بازسازی بقیع» شد.

آیت الله نمر در سال 2006م و به هنگام بازگشت از همایش قرآن کریم بحرین، به مدت یک هفته بازداشت و پس از تظاهرات اعتراضی مردم قطیف آزاد شد. در سال 2008م به دلیل تدریس علوم دینی شیعی بازداشت و در سال 2009م با دخالت کشورهای خارجی و تنها به دلیل حمایت ایشان از مردم شیعه قطیف و اعتراض به وضعیت نامناسب شیعیان دستگیر شد.

در این میان اما وحشیانه‌ترین بازداشت به سال 2012م باز می‌گردد که این فقیه مجاهد به اتهام آنچه که «تحریک احساسات و عواطف قومیتی و دعوت به خشونت و شورش علیه نظام» خوانده شده، از سوی مأموران امنیتی مورد تعرض قرار گرفت. نیروهای سعودی با شلیک چهار گلوله به پای راست آیت الله نمر وی را بازداشت و مدت‌ها اجازه درمان و معالجه به وی را ندادند که این امر به از دست رفتن توانایی شیخ شهید در راه رفتن منجر شد.

از اعدام شیخ شهید تا سرنوشت نامعلوم پیکر شهدا
پس از بازداشت آیت الله نمر، رژیم آل‌سعود که فرصت را برای تسویه حساب سیاسی با ایشان مناسب دید، با اتهامه‌زنی به شیخ نمر اقدام به برگزاری جلسه دادرسی کرده و بدون آنکه آیت الله نمر و یا وکیل مدافع وی در این جلسات حاضر شوند، دادگاه سعودی به دستور محمد بن نایف وزیر وقت کشور ، اقدام به صدور رأی علیه شیخ شهید کرد.

با وجود کارشکنی‌های متعدد مسؤولان سعودی و فشار آنان به دادگاه، آیت الله نمر در اعتراض به نحوه رسیدگی پرونده در بیش از صد صفحه، دفاعیه خود را تقدیم دادگاه کرد اما نظام قضایی عربستان که به شدت تحت امر خاندان سعودی است در 15/10/2014م آیت الله نمر را به اقدام محکوم کرد.

با گذشت یکسال و چند ماه از صدور این حکم ظالمانه، آیت الله نمر به همراه سه تن دیگر از جوانان مبارز انقلابی به اتهام «حمایت از تروریسم» و نیز «تلاش برای براندازی نظام» و «ایجاد آشوب‌های قومیتی و مذهبی» اعدام شد.

با انتشار خبر اعدام آیت الله نمر موجی از اعتراضات علیه رژیم دیکتاتور آل‌سعود به راه افتاد و مراجع دین و نیز شخصیت‌های سیاسی خواستار برخورد جدّی با مسؤولان آل‌سعود شدند. با وجود این محکومیت‌ها اما آل‌سعود در اقدامی مغرضانه، بدن آیت الله نمر را در مکانی نامعلوم دفن و از تحویل پیکر ایشان به خانواده‌اش خودداری کرد.

مخالفت با مبارزات مسلحانه
آیت الله نمر بارها و بارها بازداشت شد، در زندان‌های سعودی متحمل شدیدترین شکنجه‌ها شده و پس از تحمّل سختی‌ها، ملالت‌ها، درد و رنج‌ها و تلخی‌های روزگار، با حکمی ظالمانه اعدام شد اما فریاد عدالت‌خواهی و صدای حق‌طلبی او خاموش نشد.

وی هیچگاه مبارزات خود را به مسائل قومیتی یا مذهبی خاص مانند فرقه تشیّع منحصر نساخت بلکه همواره با حمایت از حقوق ملت مظلوم عربستان فریاد می‌زد «نفیر کلام کوبنده‌تر از صفیر گلوله است».

آیت الله نمر بارها می‌گفت که حکومت آل‌سعود هیچ اعتقادی به مذاهب اهل سنت ندارد و از اهل سنت تنها به عنوان ابزار و سلاحی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود و ایجاد جنگ شیعه ـ سنی استفاده می‌کند تا از این رهگذر بتواند مانع از آگاهی و هوشیاری مردم شود.

وی به صراحت اعلام می‌کرد که راهکار حل مشکلات عربستان ارتقای سطح آگاهی و هوشیاری مردم است و نه اقدامات مسلحانه و استفاده از زبان خشونت و زور. این فقیه مجاهد همواره این سخن را تکرار می‌کرد که «وقتی فردی را می‌بینیم که سلاح در دست دارد به او می‌گوییم به خانه‌ات بازگرد ما به تو و سلاحت نیاز نداریم.»

«دیگری»، مشکل امروز عربستان سعودی
اگر با دقت به رخدادهای سال‌های اخیر عربستان به دقت توجه کنیم، می‌یابیم که مشکل عربستان سعودی با آیت الله نمر یا افرادی مانند ایشان که جان خود را در راه دفاع از حقوق مردم فدا کرده و یا از سوی رژیم آل سعود تحت تعقیب قضایی هستند، نبوده زیرا حق آزادی بیان و اظهار نظر پیرامون سرنوشت و آینده کشور چه از طریق نوشتن مقاله‌های ژورنال و چه از طریق انتشار مطلبی در شبکه‌های مجازی در همه جا به رسمیت شناخته شده است.

مشکل عربستان همواره وجود «دیگری» است. مسؤولان سعودی با هر «دیگری» که به فساد اجتماعی ـ سیاسی، تبعیض قومیتی ـ مذهبی ، ساختار اداری ـ قضایی و نبود آزادی بیان و حقوق اجتماعی اعتراض کند به شدت برخورد خواهند کرد زیرا آل‌سعود هیچگاه به کرامت انسانی و آزادی اندیشه و رأی اعتقادی نداشته و ندارد.

آل‌سعود که خود را در برابر پرسش‌های حقیقت خواهانه مردمش دست خالی می‌بیند و توانایی دفاع از عملکرد خود را در طول مدت ریاست بر سرزمین حرمین شریفین ندارد، با فرار رو به جلو و ایجاد رعب و وحشت، حاضر به پاسخگویی عملکرد خود در این سال‌ها نیست زیرا به خوبی می‌داند که به زودی فرش قدرت از زیر پایشان کشیده خواهد شد و مردم با خروش خود طومار مفسدان را در هم خواهند پیچید.

شهادت آیت الله نمر بسان دمیدن روح در کالبد غفلت زده ملت عربستان بود. هرچند که این فقیه نستوه اکنون در جمع انقلابیان نیست اما اندیشه‌ها، نگرش‌ها و سخنانش همچنان زنده بوده و چراغ راه فعالان اجتماعی ـ سیاسی خواهد بود. تبعید، تخریب منازل، بازداشت و اعدام مبارزان راه به جایی نبرده و آل‌سعود باید بداند که به زودی مردمان ستمدیده عربستان، حاکمان ظالم را از کرسی قدرت به زیر خواهند کشید مگر آنکه آل‌سعود در رویه حکومتی خود تجدید نظر جدّی کند./981/ب912/ر

ارسال نظرات